Att cykla med hund

Det är ganska mycket man bör tänka på innan man börjar att cykla med sin hund. För det första ska hunden vara färdigväxt innan man börjar cykla.

Bara koppel eller springer?
Först så ska man bestämma sig för om man bara vill använda vanligt koppel eller en så kallad springer. Även om man väljer att använda sig av en springer så bör man komplettera med ett koppel för att kunna styra hunden och därmed ha bättre kontroll. Fördelen med en springer kan vara för barn eller äldre som inte är så starka att de skulle orka hålla hunden om den försöker dra iväg. Den kan också vara bra för personer med dålig balans som har svårt för att cykla med en hand. Personligen tycker jag inte om tanken på en springer, har dock aldrig provat. Det känns som att hela bakhjulet skulle kunna dras i sidled om man har en stor och stark hund.


Springer, finns i många olika modeller.


Vad ska man ha för koppel och hur ska man hålla det?
Det är viktigt att man har ett koppel med bra grepp, till exempel ett läderkoppel som inte kan glida ur handen. Sen är frågan hur man ska hålla kopplet. Ska man hålla det så att det är lätt att släppa och ingen risk att fastna och cykla omkull om hunden skulle göra ett ryck, eller ska man ha ett säkert grepp så att det inte är någon risk att "tappa" hunden? Det beror mycket på vad det är för person som cyklar med hunden, vad det är för hund och hur van man är vid att cykla, både människa och hund.

Om man som förare är ovan och hunden är ovan kanske det är bättre att ha ett grepp som är lätt att släppa, speciellt om det är ett barn som lätt kan cykla omkull.



Om man har ett sådant här "dubbelkoppel" kan det vara bra att ha det såhär. Det ger ett bra grepp som både är lätt att hålla fast och lätt att släppa snabbt samtidigt som du automatiskt får en lagom längd på kopplet.



Ett annat alternativ som gör att det är lätt att släppa kopplet är att hålla det såhär, dock ger det inte lika bra grepp som det förra alternativet.



Jag tycker att det är bäst att hålla kopplet såhär. Med handen i öglan och sedan snurra kopplet runt handen. Det ger ett väldigt säkert grepp samtidigt som det är lätt att släppa ut till full längd om hunden drar iväg mot kanten till exempel. Dock har det gjort att jag har fått hoppa av cykeln i enstaka extrema tillfällen, men hellre det än att släppa hunden tycker jag. Och jag vet med mig att jag klarar av det och inte kommer cykla omkull eftersom jag har bra "cykelbalans" och har cyklat med hund sen jag var liten.

Man får helt enkelt testa sig fram tills man hittar det man personligen gillar bäst!

Hur börjar man?
När man börjar cykla med en hund, unghund som gammal, är det viktigt att börja långsamt med ett steg i taget. Jag brukar börja med att leda hunden vid cykeln för att se hur den reagerar, är hunden rädd för cykeln och så vidare? Givetvis har man redan från början hunden på höger sida om cykeln. Det spelar ingen roll hur man är hänsen. När jag var liten och började cykla med hund hade jag den på vänster sida för att "jag är ju högerhänt och cyklar bättre med en hand såhär" men det gick inte för sig, pappa tvingade mig att cykla med hunden på höger sida. Och nu går det jättebra och jag är bättre på att styra med vänstern. Hunden ska alltså alltid vara närmast kanten med cykeln och föraren mellan sig och bilarna.

När man ser att hunden inte är rädd för cykeln kan man börja cykla långsamt. I början får man inte cykla några längre sträckor. Hunden som är otränad och inte van att hålla ett snabbare tempo under en längre tid får inte överanstränga sig. När hunden har vant sig kan man öka tempot och sträckorna.

Hur snabbt ska man cykla?
Hunden får bättre konditionsträning om den travar än om den gallopperar. Vi människor springer ju inte vårt snabbaste när vi är ute och springer en runda, vi joggar. Hastigheten ska alltså vara lagom för hunden att trava i, vilket varierar i och med storleken på hunden. Jag brukar låta mina hundar få välja tempo själva, de känner oftast vad de klarar av och man kan ju inte tvinga dem att springa snabbare. Ibland ökar de och vill galloppera en bit, och det är okej men inte för långt, då orkar de ju inte fortsätta sen.

Var ska man cykla med hunden?
Att cykla på asfalt sliter mer på hundens leder än att cykla på ett mjukt underlag. Det bästa vore ju såklart att cykla på gräs, men det blir betydligt jobbigare för den som sitter på cykeln! Kanske finns det en jämn skogsväg eller ett motionsspår där du bor? Det vore perfekt. Om man inte har någon annan väg att cykla på än asfaltsväg så kan det vara bra att låta hunden springa i kanten, där det oftast är grus, för att spara på hundens leder.

Ska hunden få nosa under cykelturen?
Huruvida hunden ska få stanna och nosa eller ej medan man cyklar är självklart något som man väljer själv. Personligen så rekommenderar jag det inte. Jag vill inte ha hundar som tvärnitar för att nosa så att jag måste hoppa av cykeln och slänga den i diket. Det är bättre om hunden redan från början lär sig att det inte är okej att stanna och nosa medan man cyklar. Kanske ett kommando kan stärka detta, till exempel cykla eller pedal. Givetvis måste man stanna någon gång och låta hunden kissa/bajsa om den behöver det, det brukar man oftast se själv på sin egen hund.

Det var en del att tänka på. Men nu är det bara att ge er ut i cykel-Sverige med era hundar. Glöm inte att ta med vatten till både dig själv och hunden, det är viktigt att dricka under varma sommardagar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad kul att du vill vara med!

Vad gör du då sötnos? :*

/Madicken

http://conler.se

2010-06-22 @ 18:22:23
URL: http://conler.se
Postat av: Junitjej

Vilken trevlig blogg du har! Har själv hund, så hit kommer jag igen!

2010-06-22 @ 18:23:34
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Frida Foto

Jätte bra blogg :D

2010-06-22 @ 19:35:41
URL: http://fridasfotoblogg.blogg.se/
Postat av: thaipinnen ♥

sv; adda [email protected] så får vi se om du blir en av dom 50 :)

2010-06-22 @ 20:07:09
URL: http://thaipinnen.blogg.se/
Postat av: pauli♥

sv. jo jag vet... något enormt!

2010-06-22 @ 20:33:51
URL: http://paulinabladh.blogg.se/
Postat av: B R O W N S U G A R

Bra inlägg!

2010-06-22 @ 20:47:08
URL: http://brownsugar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0